Wauw! Venetië!

Deel dit met anderen

Een tijdje geleden gingen we met de camper op vakantie naar Zwitserland en Italië. Ik was nog nooit in Venetië geweest en dat leek mij een erg mooie een interessante stad om eens een keer te bezoeken.

We reisden door Duitsland via Heidelberg; een prachtige stad waar we een poging hebben gewaagd om de weg naar de beroemde burcht te beklimmen. Dat bleek toch een “Burcht” te ver 😌 maar we hebben heerlijk gegeten bij de lokale Vietnamees. De volgende dag gingen we richting Zwitserland, waar we in Schaffhausen en Stein am Rhein de watervallen hebben gezien onder het genot van Bratwurst und Pommes.
Na een nachtje op de camperparkeerplaats door, via Liechtenstein richting Lugano. Het regende pijpenstelen toen we daar aankwamen. De palmbomen aan het meer stonden er in bloei. Dat is toch iets waar je zo 1,2,3 niet aan denkt als je het over Zwitserse stad hebt. Lugano lijkt me prachtig bij mooi weer maar we zijn op weg en het doel is Venetië!

Venice, here we are!

De weg via Milaan naar Venetië was saai met heel veel lelijke industriële gebouwen aan beide kanten. Maar Venetië maakte alles goed. Wat een prachtige stad !!
Het was wel een hele uitdaging om ergens te komen met de rolstoel. Zo konden we niet over de meeste bruggen (en dat zijn er nogal wat, daar) dus moesten we de ‘bus-boot’ de vaporetto pakken. Alleen moet je wel goed uitkijken welke je neemt 🤨 Zodoende maakten we de eerste dag geheel onbedoeld een rondreis van vijf en een half uur langs de eilanden Torcello, Murano en Burano maar uiteindelijk hebben we daar toch ook wel mooie dingen gezien.

Biennale Arte 2024

Als kunstenaar, kun je niet om de wereldberoemde internationale tentoonstelling heen die om het jaar in Venetië gehouden wordt en al helemaal niet als je ter plekke bent! ‘La Biennale’ is waanzinnig groot. Ze hebben er een heel park voor gebouwd: Giardini della Biennale, waar elk land een eigen paviljoen heeft.
We hebben er heel veel mooie kunstwerken gezien. Gekke en experimentele dingen, super-kleurrijke kunstwerken maar ook soms wat somberder, grijzer en aardser. Wat opviel dat er veel werken waren met een maatschappelijke boodschap maar misschien is dat niet zo gek, als je als kunstenaar een plek krijgt op zo’n groot internationaal kunstpodium. De volgende dag gingen we naar de andere kant van de Lagune naar Choggia. We hadden daar een prachtige en zonnige kampeerplek.

De ‘via-via’ terugreis

Het was weer lekker weer dus op naar Sirmione aan het Garda meer! Het was er wel erg druk maar een flinke ijsco aan het water maakt veel goed 😋 Toen we hoorden dat het verderop de route flink regende zijn we daar nog een dagje gebleven. Dat was eigenlijk ook best wel chill.

We konden natuurlijk niet terug naar huis zonder onze favoriete vakantie plek in Lauterbrunnen en omgeving te bezoeken. Het was er prachtig weer en we hebben de gezonde berglucht op op de First bij Grindelwald kunnen opsnuiven. Daarna hebben we vanwege het slechtere weer, toch maar de biezen gepakt en zijn we via Strasbourg teruggereden naar Enschede.